Borelióza – prečo je nebezpečná?

Borelióza – prečo je nebezpečná?

Borelióza je ochorenie, ktoré sa v našich končinách vyskytuje čoraz viac. Mnohí pritom ani nezistia, že sú boreliami nakazení. Niekedy sa na to príde, až keď je choroba v pokročilejšom štádiu vývoja.

Organizmus má prirodzené obranné mechanizmy, cez ktoré sa bráni akýmkoľvek baktériám, vírusom alebo parazitom. To platí aj pre borélie. Borélie sú nebezpečné preto, že dokážu spúšťať v tele chronické zápaly. Chronické zápaly spustené boréliami sa nemusia prejaviť hneď, ale môžu v tele “tlieť” nepozorovane dlhý čas.

Zápaly spôsobené boréliami tlejú dlho a potichu

Prvými príznakmi chronického zápalu býva únava, vyčerpanie, bolesti svalov, stuhnutosť kĺbov, nočné potenie, zmeny psychiky ako podráždenosť, tendencia upadnúť do apatie, neochota riešiť problémy a podobne. Väčšina ľudí ich odignoruje alebo prehluší liekmi či kofeínom.

Neskôr sa dostaví chronická únava, nespavosť, zápaly kĺbov, chronické bolesti svalov (fibromyalgia), depresie či neurologické problémy. Toto už nie je možné ignorovať. Spustí sa tak kolotoč návštev lekárov a rôznych vyšetrení. Rôzni odborníci začnú hľadať odpovede na príčinu vzniku zdravotných problémov. Ak sa urobí test na borélie a ich existencia v tele sa potvrdí, nasadí sa antibiotická liečba. Úlohou antibiotickej liečby je pozabíjať borélie ako pôvodcu problémov. Dokonca pri podaní niektorých typov antibiotík na krátky čas zmiznú problémy s bolesťou či únavou.

Po nejakom čase sa však problémy vrátia a stupňujú sa. Dôvodom je to, že borélia spustila v tele chronický zápal. Tento zápal je nebezpečný lebo CRP (CRP je skratka C-reaktivny proteín a jeho zvýšená hladina signalizuje zápal v tele) naň nemusí reagovať zvýšenou hodnotou. Ošetrujúci lekár neraz vyhodnotí situáciu, že si postihnutý vymýšľa a pošle ho na psychiatriu.

Zmena stravy – prvá stratégia pri úspešnej liečbe boreliózy

Vieme, že borélia v tele spustí chronický zápal. Ten v tele dokáže “horieť” aj bez prítomnosti borélie (napr. Borélie sú pozabíjane antibiotikami). Zápal je spúšťačom zdravotných komplikácií, ktoré som popisoval vyššie. Ak sa ich chcete zbaviť musíte riešiť zápal. Každý jeden zápal si vyžaduje zmenu prístupu v stravovaní.

Úlohou stravy je zabezpečiť telu dostatok živín. Látky obsiahnuté v strave musia zabezpečiť dostatok energie pre potreby buniek a tým aj tela. Strava pri zápalových ochoreniach je o to dôležitejšia, lebo zápal je pre telo stresovou (život ohrozujúcou) situáciou. Každá jedna stresová situácia (teda aj zápal), si vyžaduje veľa energie. Len si spomeňme ako vás vyčerpáva psychický stres. Podobne ale s menšou intenzitou pôsobí aj chronický zápal. Aj keď si to málokto uvedomuje.

Pri každom jednom zápale (strese) sa v tele tvorí veľa voľných radikálov. Zápal si predstavte ako oheň, voľné radikály ako dym stúpajúci z ohňa. Zápal mení správanie sa buniek a aj metabolizmus (látkovú výmenu). Úlohou metabolizmus je zabezpečiť dostatok energie potrebnej na regeneráciu.

Ako telo reaguje na zápal

Organizmus človeka (všetky bunky) má 2 základné zdroje energie. Sú to sacharidy (cukry) a tuky. Ak je telo zdravé, dokáže energiu vyrábať tak zo sacharidov ako aj z tukov. Výroba energie prebieha v bunkových elektrárňach, ktoré nazývame mitochondrie. Počas zápalu sa udeje čosi zvláštne. Voľné radikály (dym z ohňa) začnú brániť tomu, aby sa zo sacharidov v bunkových elektrárňach (mitochondriách) vyrobil dostatok energie. Mitochondrie pritom vyrábajú pre bunky takmer všetku energiu, ktorú bunky potrebujú.

Bunka (telo) však energiu potrebuje na svoje fungovanie a zvládanie zápalu (stresu). Je preto nútená spustiť núdzový program získavania energie. Tým programom je kvasenie sacharidov (cukrov). Keďže tento program je núdzový vzniká len veľmi málo energie (cca 16%). Navyše sa v procese kvasenia tvorí kyselina mliečna. Tá je vo vyššom množstve pre bunku jedovatá. Na jej odstránenie sa spotrebuje veľa minerálov a vitamínov skupiny B. Vzniká tak zvláštna situácia. Na jednej strane bunka (a teda aj telo) potrebuje veľa energie, ktorú si nevie vyrobiť. Na druhej strane vyrobí energie málo a ešte pri nej vznikne veľa jedovatých látok. Toto je pre bunku veľmi stresujúce. Vzniká začarovaný kruh stresu z choroby a nedostatku energie pre bežné fungovanie.

Bunky a aj celé telo sa pre nedostatok energie oslabujú. Sacharidy (cukry) sa pre bunky (telo) postihnuté zápalom stávajú nevhodným palivom. Všetko sa to dá dokonca aj laboratórne merať. Cez špeciálne vyšetrenia sa dá zistiť koľko energie sa v bunkách vyrobí, dá sa merať aká intenzita kvasenia v bunkách prebieha.

Zmena stravy je na prvom mieste

Ak má nastať v tele proces liečby a regenerácie, bez energie to nie je možné. Preto je nevyhnutné nahradiť sacharidy iným zdrojom energie. Tento zdroj energie by mali bunky oveľa lepšie využiť (mali by z neho vyrobiť viac energie ako z cukru) a pri využívaní tohto zdroja energie by nemalo vznikať veľa jedovatých látok. Takýmto palivom sú ketóny.

Ak sa v potrave obmedzí prísun sacharidov na minimum – max. 50g denne (zelenina, malé dávky ovocia, malé dávky orechov), vylúčia sa obilniny, strukoviny, zemiaky či ryža, telo si z tukov začne vyrábať v pečeni ketóny. Ketóny sú pre všetky bunky vynikajúcim zdrojom energie. Zároveň pri spaľovaní ketónov nevzniká kyselina mliečna. Takto sa vytvoria dobré predpoklady na regeneráciu a liečbu zápalu.

Strava vhodná pri borelióze a zápaloch

Sacharidy by mali tvoriť minimálnu časť príjmu energie. Mali by pochádzať výlučne zo zeleniny, malého množstva ovocia a orechov. Denný príjem zeleniny by mal dosahovať cca 500g/dospelá osoba. Zelenina vo vysokých dávkach je veľmi dobrý zdroj rozpustných vláknin. Rozpustné vlákniny prispievajú k tomu, aby sa v čreve aktivovala tvorba protizápalových látok. Zeleninu sa nebojte podusiť a veľmi dobrou alternatívou je kvasená zelenina (kvasená kapusta, kvasené uhorky alebo akákoľvek kvasená zelenina).

Tuky by mali tvoriť väčšinu energetického príjmu. Jeho dobrým zdrojom je ghi, kravské maslo, kokosový olej, avokádo či za studena lisovaný olivový olej. Na rastlinné oleje si treba dávať pozor. Sú citlivé na poškodenie nielen kyslíkom, ale aj voľnými radikálmi. Lenže tie sa tvoria v tele aj pri zápaloch. Vysoko citlivé oleje sa tak môžu poškodiť aj v tele!! Preto doporučujem najprv znížiť oxidačný stres (nadmernú tvorbu voľných radikálov) a až neskôr konzumovať oleje obsahujúce vysoko citlivé omega 3 mastné kyseliny ako napr. rybí či ľanový olej. Ak by tieto oleje v tele zoxidovali, stali by sa jedovatými a zápaly by dokonca podporili.

Denný príjem bielkovín by mal byť približne 1g bielkovín na 1kg hmotnosti. Ľudia s nadváhou by do celkovej hmotnosti nemali počítať nadmerné tukové tkanivo. Pozor na vysoký príjem bielkovín. Aj z bielkovín si organizmus vie vyrobiť cukor.

Zmena stravy je nevyhnutnosťou pri akomkoľvek chronickom ochorení. Ako som vám ukázal aj napriek pevne zakoreneným predstavám o výnimočnom postavení obilnín v zdravom jedálničku, naše bunky hovoria čosi iné. Energiu ukrytú v sacharidoch nedokážu využiť pre svoje a aj vaše dobro.

 

S prianím pevného zdravia pre Vás pripravil

Andrej Medveď a jeho team
tel. 0911 295 859
andrej.medved9@gmail.com

 

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *