Stres počas spánku – ako na dobrý spánok

Stres počas spánku – ako na dobrý spánok

Aj vy prežívate stres počas spánku? Môže to mať pre vás tragické následky. Dnes vám poradím ako to môžete vyriešiť.

Mnoho ľudí je počas spánku v strese. Dnes vám ponúknem vysvetlenie, prečo sa človek dostáva v noci do stresovej situácie.

Stresová reakcia, je obranná reakcia. Stres nie je vôbec zlý, v podstate by sme ani nechceli mať život, kde by sa stresové reakcie nevyskytovali. Hormón, ktorý sa pri strese vyplavuje sa nazýva kortizol. V tele sa hormóny navzájom ovplyvňujú. Hladina stresových hormónov je najvyššia ráno a najnižšia večer a v noci. Takto je to prirodzené. Naopak je to so spánkovým hormónom melatonínom. Ako náhle sa zotmie, vylúči sa v časti mozgu, ktorá sa nazýva epifýza. Začnete byť unavení. Až do polnoci koncentrácia melatonínu v krvi stále rastie. U mladších ľudí omnoho silnejšie ako starších.

Čím bližšie je ráno, tým menej melatonínu sa vylučuje. Zároveň sa začne vylučovať stresový hormón – kortizol do krvi. Počas dňa hladina kortizolu opäť klesne, takže vo večerných hodinách môže melatonínu navodiť spánok.

Čím lepšie funguje tvorba melatonínu, tým má človek lepší, hlbší a pokojnejší spánok a mozgové a nervové bunky sú lepšie chránené pred poškodením. Čím je tvorba melatonínu horšia, tým je spánok menej regeneračný a stresovejší.

Následky nedostatku melatonínu sú nasledovné:

  • problémy so zaspávaním a poruchy spánku
  • plytký spánok s častými prebudeniami
  • depresie
  • kolísanie nálady
  • migréna
  • pálenie záhy
  • zhoršenie pamäte
  • rýchlejšie starnutie
  • závažné ochorenia, ako je fibromyalgia, chronický únavový syndróm (CFS), MCS, rakovina, Alzheimer, Parkinson a mnoho ďalších, najmä chronických degeneratívnych chorôb.

A čo znižuje hladinu melatonínu?

  • sedenie pred TV alebo PC príliš dlho do noci
  • pitie priveľa nápojov s kofeínom, ako sú energetické nápoje a káva, čierny alebo zelený čaj
  • alkohol a fajčenie
  • športová činnosť neskoro večer
  • neustály stres, bez odpočinku
  • nedostatok serotonínu
  • niektoré lieky ako beta-blokátory či protizápalové lieky ako acylpirin či liečivá s pridaním kortikoidov

Ak by ste hľadali spôsob ako znížiť stresovú záťaž počas spánku môžete si pred spaním dať jednu pastilku melatonínu od Dr.Jacobsa. Obsahuje aj vitamín B12, ktorý je potrebný pre dobrú psychiku. Môžete si ho kúpiť tu: https://www.abczdravia.sk/kategoria/rastlinne-extrakty/melatonin-b12/

Ja sa priznám veľmi veľa pracujem, je to 12-16 hodín denne. Zvládať vysoké pracovné tempo mi pomáha aj melatonín.

S prianím pevného zdravia pre Vás pripravil

Andrej Medveď a jeho team
www.abczdravia.sk
www.weltfit.sk
tel. 0911 295 859…….ak máte otázku bez hanby zavolajte
andrej.medved9@gmail.com

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *