Únava napriek dostatku stravy?

Únava napriek dostatku stravy?

Rozmýšľali ste už nad tým ako je možné, že sa najete a napriek tomu ste unavený?

Čo je potrava? Potrava je koncentrovaná energia. Táto energia by mala poháňať telo ako palivo (benzín, nafta) vaše auto. Predstavte si, že by ste išli na benzínovú pumpu, tam by ste natankovali plnú nádrž benzínu, alebo nafty (najedli by ste sa ) do vášho auta. Vaše auto by napriek tomu šlo len pomaly (telo by nevládalo a boli by ste unavený). Pred akýmkoľvek kopcom (v živote je kopec akýkoľvek stres) by ste zastali (neviete zvládať stresovú záťaž) a zostali by ste zúfalý stáť (neschopnosť riešiť problémy) alebo by ste hľadali len takú cestu, ktorá by bola bez kopcov (hľadali by ste život bez problémov).

Ako je to teda možné? Veď nádrž je plná (človek je najedený) a auto nevládze (človek je unavený). Ak by sa to reálne stalo začali by ste uvažovať nad 3 vecami. Natankoval som správne palivo? Natankoval som kvalitné palivo? Nemám pokazený motor?

A pri únave by ste mali začať uvažovať rovnako. Bez tejto úvahy je prakticky nemožné zbaviť sa únavy. Pri únave u človeka je vždy pokazený motor (mitochondrie) kde dochádza k premene energie z potravy na istý typ bioenergie. A preto sa z najčastejšieho zdroja energie, ktorým je cukor (glukóza) nevie získavať bioenergia pre váš život.

V tabuľke pod textom je v červenom rámiku ako sa to dá zistiť aj cez laboratórne merania. Toto meranie je ukážkou ako to vypadá u človeka s únavou. Z cukru (glukózy) tento človek nevie vyrobiť bioenergiu. Jeho telo nemá čo poháňať. Napriek tomu, že prijíma potravu, jemu energia chýba. Dnes bohužiaľ častý jav u čoraz mladších ľudí.

lakta pyruvat pomer

 

Energetické deficity sa u človeka neprejavujú len únavou ale poruchami spánku, zmenou psychiky, nástupom apatie a utekaním od riešenia bežných problémov. Príznakov je samozrejme veľa, ale asi najviac trpí nervový systém, mozog. Ten potrebuje na svoje fungovanie najviac energie.

Laboratórne meranie, ktoré vidíte ukazuje, že telo nevie vyrobiť energiu z cukru (glukózy). Ale problém modernej stravy je to, že je postavená na glukóze. Chlieb, cestoviny, ryža, strukoviny, kaše, zemiaky, ovocie, zelenina všetky tieto jedlá obsahujú glukózu. Niektoré jedlá menej (zelenina) a niektoré veľa (chlieb, cestoviny, kaše, cukrovinky).

Ak budete jesť takéto jedlá vaše energetické deficity budú čoraz vyššie a problémov bude pribúdať. Ak do auta natankujete nevhodné palivo, je len otázka času, kedy nielenže nebudete mať dostatok energie, ale pokazia sa alebo prestanú fungovať aj iné časti auta, závislé na energii ako svetlá (zmysly), rádio (reč, človek stráca slovnú zásobu), klimatizácia ( stratí sa potenie pri chorobách, alebo sa človek v noci potí, alebo jemu stále zima) a podobne.

Tu je potrebné nahradiť nevhodné palivo takým, ktoré vie telo energeticky využiť. Tým palivom je tuk. Cukry by pri únave mali tvoriť max. 20-25% energetického príjmu človeka a mali by obsahovať čo najmenej fruktózy a mali by byť z potravín s nízkou glykemickou záťažou. Pozor nemýľte si glykemickú záťaž s glykemickým indexom.

Tuky by mali byť základom energetického príjmu. Mali by prestavovať 50-70% energetického príjmu človeka. Vhodné sú: ghee, kokosový olej, olivový olej, maslo, avokádo, vaječné žĺtka, živočíšne tuky a obmedzené množstvo rastlinných olejov ako napr. ľanový či konopný olej ( do týchto olejov odporúčam dať čajovú lyžičku TocoProtectu, lebo obsahujú málo vitamínu E).

 

S prianím pevného zdravia pre Vás pripravil

Andrej Medveď a jeho team
www.abczdravia.sk
www.weltfit.sk
tel. 0911 295 859…….ak máte otázku bez hanby zavolajte
andrej.medved9@gmail.com

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *