Serotonín nielen hormón šťastia

Serotonín nielen hormón šťastia

Serotonín – nielen hormón šťastia, ako ho mať dostatok a čo robiť ak nám chýba

Keď sa povie serotonín, mnohým ľuďom sa vybaví pocit šťastia. Serotonín ľudia poznajú ako hormón šťastia. Vedia, že ak ho majú dostatok, sú šťastní a ak ho je málo, trpia depresiami a úzkosťami. Serotonín v skutočnosti nie je hormóm, ale neurotransmiter. Neurotransmiter je látka ovplyvňujúca činnosť nervového systému, teda aj mozgu. Ak serotonín v mozgu chýba menia sa nálady ľudí.

Ako serotonín v nervovom systéme pôsobí?

Medzi jednotlivými bunkami nervového systému existujú prepojenia, ktoré sa nazývajú synapsy. A práve v týchto synapsách sa nachádza serotonín. Cez nervové synapsy sa prenášajú nervové vzruchy. Ak tam nie je dostatok serotonínu, vzniká depresia a úzkosť.

Serotonín zohráva v tele aj iné dôležité úlohy:

  • Reguluje chuť do jedla. Preto ak sa naruší jeho rovnováha, výsledkom môže byť porucha v príjme potravy s nadváhou alebo podváhou.
  • Serotonín je základnou látkou, z ktorej sa tvorí spánkový hormón melatonín. Ak je nedostatok serotonínu, býva zvyčajne aj nedostatok melatonínu a nespavosť – insomnia. Melatonín je pritom protihráčom stresového hormónu – kortizolu. Nedostatok melatonínu vedie nielen k nespavosti, ale aj k zvýšenému stresu. A zvýšený stres znižuje hladinu serotonínu. Takto sa človek ocitá v začarovanom kruhu depresie, nespavosti a vysokého stresu.
  • Nedostatok serotonínu môže spustiť migrény.
  • Serotonín reguluje pohyblivosť čriev. Následkom nedostatku serotonínu môžu byť zápchy.
  • Nedostatok serotonínu negatívne vplýva na schopnosť učiť sa a pamäť si.
  • Nedostatok serotonínu bráni uvoľneniu, preto u pacientov s depresívnymi stavmi možno sledovať veľmi stuhnuté svalstvo.
  • Nedostatok serotonínu vedie k zvýšenej citlivosti čriev na bolesť.
  • Nedostatok serotonínu spôsobuje zhoršené vstrebávanie živín z čreva do tela.
  • Nedostatok serotonínu vedie k zvýšenej priepustnosti črevnej sliznice (leaky gut).

Ako vidíte nedostatok serotonínu vedie k mnohým zdravotným komplikáciám.

Ale prečo vzniká nedostatok serotonínu?

Keď som si zisťoval medzi ľudmi, čo si myslia že stojí za nedostatkom serotonínu, buď nevedeli odpovedať, alebo mi povedali, že je to výsledkom nedostatku tryptofanu.

Čo je to ten tryptofan? Tryptofan je aminokyselina. Aminokyselina je základná stavebná látka, z ktorej sú zložené bielkoviny. Tryptofan môžete nájsť v mnohých potravinách. Tieto potraviny sa neraz odporúčajú konzumovať, aby sme mali dobrú náladu. Patrí sem napr. vajíčko, kešu orechy, chia semiačka, mandle, ryby, hydina či banány. Ale napriek tomu užívanie týchto potravín nie vždy zvýši pocit šťastia u ľudí. Ako je to teda možné? Veď keď dodáme do tela základnú látku na výrobu “hormónu šťastia” – serotonínu, musí sa to predsa prejaviť! A ak sa to neprejaví prečo je to tak?

Tryptofan je aminokyselina, ktorá sa okrem výroby serotonínu, podieľa aj na tvorbe bielkovín (napr. svalov). Len malá časť tryptofanu sa používa na výrobu hormónu šťastia – serotonínu. Dokonca v krvi je väčšina tryptofanu viazaná na krvnú bielkovinu albumín. Len 10% tryptofanu je v stave, že ho dokážu použiť aj bunky. A z tohoto využiteľného tryptofanu je pre tvorbu serotonínu určené len 5-10%. Ak by bol teda nedostatok serotonínu následkom nedostatočného zásobovania tela tryptofanom, depresívne nálady by boli sprevádzané aj poruchou tvorby bielkovín čo by sa prejavilo napr. ako zlé hojenie rán, úbytok svalovej hmoty a podobne.

Ale kde sa potom tryptofan stráca, ak sa z neho nevyrobí hormón šťastia?

Pozrime sa na jednu zaujímavú skutočnosť. Depresívne stavy sa nikdy nevyskytujú samostatne. Ak by ste sa pozreli na depresívnych ľudí, zistili by ste, že spolu s depresiami sa u ních vyskytujú aj iné ochorenia. Tieto sprievodné ochorenia sa nazývajú komorbidity. Komorbita je ďalšie ochorenie, ktoré sa s nejakou chorobou zvykne vyskytovať. A aké sú sprievodné ochorenia depresívnych ľudí? Sú to napr.:

  • autoimunitné ochorenia
  • rakovina
  • chronické vírusové ochorenia a ochorenia spôsobené patogénmi ako HIV, borelióza či ochorenia spustené epstein-baarovým vírusom
  • psoriáza
  • epilepsia
  • zápaly čriev
  • migréna
  • kardiovaskulárne ochorenia
  • nadváha
  • diabetes melitus

Zápal – najväčšia zábrana šťastia človeka

Ako som vám v doterajšom texte ukázal, len zriedkavo stojí za vznikom depresií nedostatok tryptofanu, ako základnej stavebnej látky tohto dôležitého “hormónu”. A ak by ste sa pozreli na ochorenia, ktoré spolu sprevádzajú depresie, tak by ste zistili, že majú jeden spoločný znak. Tým znakom je zápal. A zápal je tým “zlodejom”, ktorý kradne tryptofan určený na tvorbu serotonínu. A kradne ho veľmi zaujímavým spôsobom. Cez zápal sa aktivujú dva enzýmy, ktoré menia trpytofan na neurotoxické látky. Je to napr. enzým IDO (indolamín 2,3 dioxygenáza). Vďaka aktivite týchto enzýmov vznikajú v tele látky ako kynurenín a kyselina chinolínova. Preto, ak sú tieto enzýmy aktívne (kvôli zápalom), zvýšené zásobovanie tela tryptofanom napr. cez doplnky výživy neprináša požadované zlepšenie psychiky u ľudí. Toto mnohí nevedia a sú sklamaní, že tryptofan im nepriniesol úľavu ich psychike.

Riešenie

Zápal a stres sú všadeprítomné a majú veľký vplyv na tvorbu serotonínu. Pri riešení s narušením psychiky je základným terapeutickým cieľom znížit zápalovú a stresovú záťaž organizmu. Tu sú niektoré kroky, ktoré vám v tom môžu pomôcť.
Strava. Treba zistiť potravinové intolerancie, lebo ak sa príjmajú potraviny, na ktoré telo reaguje zápalom vždy, to bude udržiavať enzýmy kradnúce tryptofan v aktivite. Treba konzumovať stravu bohatú na antioxidanty, zvýšiť príjem omega-3 mastných kyselín a znížiť príjem omega-6 mastných kyselín. Treba zistiť, či pacient netrpí zlým vstrebávaním ovocného curku – fruktózy. Ak ňou trpí, fruktóza blokuje vstrebávanie tryptofanu z čreva. A nielen tryptofanu, ale aj zinku. Nedostatok zinku oslabuje imunitu a zvyšuje náchylnosť tela na vírusové a bakteriálne infekcie, čo vedie k ďalším zápalom.
Pravidelný pohyb. Pohyb aktivuje premenu kynurenínu na kyselinu kynureninovú. Kyselina kynurenínová už nie je pre mozog toxická. Dokonca dokáže chrániť nervové bunky. V tele máme aj bunky, ktoré toto robia, len ich kapacita je obmedzená. Preto preťaženie týchto buniek dlhodobým stresom a zápalom vždy vyústi do depresie. Pohyb znižuje škodlivú hladinu kynurenínu (kynurenín aktivuje depresie) v tele. Okrem toho šport zlepšuje vstup tryptofanu do mozgu. Pri výbere športovej aktivity treba zohľadniť fakt, že nadmerná a neprimeraná záťaž zvyšuje stres a zápaly v tele. Zlý výber športovej aktivity môže dokonca stav ešte zhoršiť.
Zvýšte prísun prírodných látok, ktoré znižujú aktivitu enzýmov, ktoré kradnú pri zápale tryptofan. Medzi tieto prírodné látky patrí: resveratrol, kurkumín, žihľava, cesnak, extrakty z vŕbovej kôry, monoterpény ako cyneol (škorica), diablov pazúr, extrakt z rozmarínu (kyselina karnosolová). Všetky tieto látky sú fytoterapeutiká, ktoré zároveň znižujú zápalovú aktivitu. Rovnako sú vítané vysoké dávky komplexného vitamínu E alebo jeho najsilnejšej protizápalovej zložky gamatokoferolu. Vyhnite sa vysokým dávkam alfatokoferolu! Vhodné sú aj infúzie s vitamínom C.
Mikroživiny. Zásobte telo mikroživinami potrebnými na tvorbu serotonínu ako sú vitamíny skupiny B, vitamiín C, železo a horčík.

S prianím pevného zdravia pre Vás pripravil
Andrej Medveď a jeho team
www.andrejmedved.sk
www.weltfit.sk
www.abczdravia.sk
tel. 0911 295 859
andrej.medved9@gmail.com

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *